dinsdag 23 augustus 2016

Mijn to-read lijstje


Lezen is één van mijn favoriete hobby's. Heerlijk op de bank, onder een warm dekentje met een grote kop thee. Helaas lees ik eigenlijk niet zo veel als ik zou willen. Sinds ik een e-reader heb, lees ik wel meer dan voorheen. Stiekem gun ik mijzelf de tijd niet om lekker even uitgebreid te gaan lezen. Ook op vakantie neem ik eerder tijdschriften mee dan boeken. Tijdschriften geef ik namelijk weg als ik ze uit heb, of ik gooi ze weg. Dat scheelt een hoop gewicht in de koffer op de terugreis. Omdat ik lezen zo fijn vind om te ontspannen (heerlijk, even helemaal in een andere wereld), neem ik mij voor om elke dag te lezen. Of het nou 15 minuten voor het slapen gaan is, of toch lekker lui op de bank. Ik heb in ieder geval nog genoeg boeken in de boekenkast die ik nog wil lezen, en er zijn genoeg nieuwe boeken waar ik heel erg nieuwsgierig naar ben en die ik nog wil kopen voor op mijn e-reader. Benieuwd naar mijn to-read lijst?


(bron)

Ik ben nu aan het einde van Harry Potter en de Halfbloed Prins (geek alert). Daarna wil ik het laatste deel ook lezen: Harry Potter en de Relieken van de Dood. Ik ben ook enorm benieuwd naar het nieuwste boek in de Harry Potter reeks: Harry Potter en het Vervloekte Kind. Dit boek is beter bekend als Harry Potter and the Cursed Child, maar ik vind het prettiger om Nederlandstalige boeken te lezen.


Het achtste verhaal. Negentien jaar later. Het leven van Harry Potter was al nooit eenvoudig, maar nu hij een overwerkte ambtenaar is op het Ministerie van Toverkunst en vader is van drie schoolgaande kinderen lijkt alles nog moeilijker. Terwijl Harry wordt achtervolgd door zijn verleden dat weigert verleden tijd te blijven, worstelt zijn jongste zoon Albus met een familie-erfenis waar hij nooit om gevraagd heeft. Wanneer het verleden en heden dreigen te versmelten, leren zowel vader als zoon dat duisternis soms uit onverwachte hoek komt.

(bron)

Het eerste boek in de Divergent serie van Veronica Roth heb ik uitgelezen. De andere twee boeken (Opstand en Samensmelting) liggen nog ongelezen in de boekenkast. De boeken spelen zich af in een futuristische wereld, waar mensen in aparte groepen met hun eigen kenmerken leven, gescheiden van de andere groepen. Ik geef je alleen een omschrijving van het eerste deel, Inwijding. Anders verklap ik te veel van het verhaal, mocht je de boeken ook nog niet gelezen hebben ;-)

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf zuilen die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke zuil zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.
(bron)

Ah, de bekende Millennium trilogie van Stieg Larsson. Weer een trilogie waar ik wel aan ben begonnen, maar niet verder in ben gegaan. Het eerste deel heb ik uitgelezen, en wat een spannend boek. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de andere twee delen! Er is ook al een vierde deel uitgebracht (Wat ons niet zal doden), maar die heb ik nog niet gekocht. Eerst deze twee boeken maar eens uitlezen :-) Ik geef je weer alleen een omschrijving van het eerste deel, zodat je geen spoilers te zien krijgt als je het eerste deel nog niet had gelezen.

Mikael wordt benaderd door oud-zakenman Henrik Vanger. Veertig jaar geleden is de zestienjarige Harriët Vanger op mysterieuze wijze verdwenen en vermoedelijk vermoord. De zaak is echter nooit opgelost en inmiddels verjaard. Toch wil Henrik Vanger graag dat Mikael zich hier nog eens op stort. Met hulp van Lisbeth Salander stuit Mikael op een spoor dat rechtstreeks naar een zeer duister en bloedig familiegeheim voert.

(bron)

Dit boek heb ik een tijdje terug gewonnen met een prijsvraag. Je raadt het al, hij ligt nog steeds ongelezen in de boekenkast. Het is een populair boek, maar met een sterke inhoud. Ik ben heel nieuwsgierig of het ook echt zo goed is als dat de omschrijving doet vermoeden. 

Kom hier dat ik u kus is een roman over Mona, als kind, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna.

(bron)

Up van Myrthe van der Meer is de opvolger van PAAZ. Ik vond PAAZ een heel indrukwekkend boek, vooral omdat het de ervaring van de patiënt laat zien in de geestelijke gezondheidszorg. Up staat dan ook zeker op mijn to-buy lijstje! 

Als Emma enthousiast naar het laatste gesprek met haar psychiater gaat, gebeurt er iets wat ze niet helemaal had voorzien; haar psychiater is verdwenen, de vervanger weet niets van een eindgesprek en voor het einde van de dag is ze opgenomen op de paaz, de psychiatrische afdeling van het algemeen ziekenhuis. Alweer. Aangezien deze nieuwe paazvakantie wel een vergissing moet zijn, gaat Emma in het doolhof van pillen, psychiaters en mede patiënten op zoek naar een verklaring. Want als je niet ziek bent, hoef je toch ook niet beter te worden?
Als de verklaring in de vorm van een nieuwe diagnose lijkt te komen, begint ze zich echter af te vragen of ze die wel wil weten; want wat als je je eigen waarnemingen en gedachten niet meer kunt vertrouwen, en je grootste vijand niet in de buitenwereld zit, maar in je eigen hoofd?


(bron)

Het Meisje op de Weg van Michael Berg klinkt wel heel erg spannend. Als ik eenmaal aan een thriller begin, kan ik het boek vaak niet meer zo goed weg leggen. Dan wil ik gewoon weten wat er verder gebeurd!

Psychologe Anne Givernaud woont samen met haar nieuwe vriend Guido afgelegen in Zuidwest Frankrijk. Op een avond ligt er voor hun huis een onbekend meisje op de weg. Ze bieden haar een bed aan voor de nacht. De volgende dag is de woonkamer een ravage en zijn Guido en het meisje verdwenen. Wanneer de politie Guido verdenkt van moord, beseft Anne pas hoe weinig ze over haar nieuwe vriend weet.

(bron)

Een thriller in combinatie met psychiatrie, dat klinkt als een geweldig spannend boek. Als het Zaterdag wordt van Nicci French klinkt als mijn ideale boek. 

De 32-jarige Hannah zit opgesloten in een psychiatrische inrichting nadat ze jaren geleden is veroordeeld voor de moord op haar moeder, stiefvader en jongere broertje. De moorden waren spraakmakend en domineerden de kranten vanwege het gewelddadige karakter ervan. Psychotherapeute Frieda Klein staat bij de mysterieuze Walter Levin in het krijt: een jaar geleden heeft hij ervoor gezorgd dat inspecteur Karlsson zijn baan kon houden in ruil voor een gunst van Frieda. En nu moet Frieda Klein haar schuld inlossen: Walter wil dat ze Hannah bezoekt om te beoordelen of ze daadwerkelijk gestoord is. Maar wanneer Frieda bij de inrichting komt, ontdekt ze dat er toch meer aan de hand is dan in eerste instantie leek.

(bron)

Ik denk dat het iets te maken heeft met mijn achtergrond in de (jeugd)zorg dat boeken over psychologie, psychiatrie en kindermishandeling mij meer trekken. Zo ook het boek Lieveling van Kim van Kooten.



Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man - die door Puck 'ome Meneer' wordt genoemd - ontfermt zich over het meisje. Ome Meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto.

Puck is zijn lieveling.
Het is hun geheim.
Maar soms worden geheimen te groot om
te bewaren en willen ze gevonden worden.

(bron)

De Jongen op de Berg is geschreven door John Boyne. Precies, de schrijven van o.a. De Jongen in de Gestreepte Pyjama. Dat boek greep mij enorm aan, en de film is echt prachtig. Bij het slot heb ik zó hard gehuild. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar dit boek, wat ook geschreven is over de tijd in de Tweede Wereldoorlog.

Als de zevenjarige Pierrot zijn beide ouders verliest, moet hij zijn huis in Parijs verlaten om een nieuw leven te -beginnen bij zijn Duitse tante Beatrix. Zij is huishoudster bij rijke mensen die boven op een berg wonen, ergens in Duitsland. 

Maar het zijn geen gewone tijden: Pierrot leeft in 1935 en de Tweede Wereldoorlog nadert met rasse schreden. Evenmin is het huis op de bergtop een gewoon huis; het is Berghof, het adelaarsnest waarin Adolf Hitler zich regelmatig terugtrekt. Pierrot maakt al snel deel uit van Hitlers wereld. Een gevaarlijke wereld waarin terreur, geheimen en verraad aan de orde van de dag zijn. Is ontsnapping nog mogelijk?

(bron)

De Psychiater en het Meisje is het debutroman van Erik Rozing. You had me at 'Psychiater' ;-). De omschrijving van het boek klinkt al heel spannend en maakt mij nieuwsgierig naar het boek. 

Het leven van de jonge arts Edgar Simons heeft er wel eens zonniger uitgezien. Zijn vriendin heeft hem verlaten en in zijn opleiding tot psychiater staat hij onder verscherpt toezicht na een inschattingsfout met fatale gevolgen. Sindsdien valt het niet mee om zijn opleider ervan te overtuigen dat hij wel geschikt is voor het vak. Buiten zijn werk in het Huygens MC probeert hij zijn oma te steunen, die hem regelmatig met een borreltje te veel op belt om te zeggen dat ze niet meer wil leven.

Edgar is zelf niet vrij van psychiatrische klachten – hij heeft een depressie en drinkt meer dan hij van zijn patiënten acceptabel vindt. Steeds vaker vraagt hij zich af of hij wel psychiater moet worden en waarom hij dat eigenlijk wil. Dan krijgt hij Stella in behandeling, een jonge, aantrekkelijke borderlinepatiënte met een aanstekelijk gevoel voor humor. Stella is grenzeloos en dringt steeds verder in Edgars leven door. Zij fascineert hem, hij obsedeert haar. Hij moet haar op afstand zien te houden, maar hoe?

Zo, dat was mijn to-read lijst. Welke boeken staan er op jouw to-read lijst?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten