dinsdag 20 januari 2015

Challenge #1 Korter douchen


Vanochtend hoorde ik op de radio dat wij Nederlanders elke dag gemiddeld zo'n 8 minuten onder de douche staan. Zelf sta ik doordeweeks zo'n 15 minuten onder de douche, en in het weekend misschien wel 30 tot 45 minuten. Oeps! Ik verbruik dus nogal wat water en energie bij het douchen Niet zo best voor het milieu, en (ook niet geheel onbelangrijk) voor mijn portemonnee. Tijd om daar iets aan te veranderen dus.


Ik vind het heerlijk om 's ochtends vroeg een warme en lange douche te nemen. Ik ben dan nog een beetje slaperig en verlies onder douche dan ook stiekem een beetje de tijd. Soms denk ik dat ik dan heel snel douche, maar dan blijkt achteraf dat ik er toch weer 15 minuten onder heb gestaan. Naast het feit dat ik best lang onder de douche sta, helpt het ook niet dat wij een regendouche hebben en dat ik van hele warme douches hou. In ons huis zijn de waterleidingen zo gebouwd dat het gebruikte douchewater door een buis naar beneden loopt, waar een buis met het schone drinkwater wat naar de douche gaat, binnen in zit. Het warme, gebruikte douchewater warmt daardoor het schone douchewater op. Hierdoor besparen we gelukkig wel wat energie.


Om water en energie te besparen, zal ik voortaan proberen om korter te douchen. Ik ben al korter gaan douchen sinds ik niet meer elke dag mijn haar was. Scheelt toch ook weer tijd onder de douche! Ik ga de uitdaging aan om vanaf nu korter onder de douche te staan. Ik wil eerst proberen om niet langer dan 8 minuten onder de douche te staan. Om ervoor te zorgen dat ik de tijd niet vergeet, zal ik een kookwekker gaan gebruiken. Zodra ik de douche in stap zet ik de wekker op 5 minuten, en wanneer de wekker afgaat zal ik zo snel mogelijk de douche uitzetten. In het begin zal dit nog wel lastig zijn, en zal ik nog niet klaar zijn wanneer de wekker gaat. Vandaar dat ik eerst voor maximaal 8 minuten ga.  Als het goed is zal het later steeds beter gaan, en zal ik uiteindelijk al klaar zijn wanneer de wekker gaat. Mijn doel is om uiteindelijk binnen 5 minuten alweer buiten de douche te staan.

Ben jij een gemiddelde Nederlander en sta jij gemiddeld 8 minuten onder de douche? Of sta jij, net als ik, veel langer onder de douche?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten